Inimesed kuulevad juhi sõnu, aga mõjub tema käitumine!

Mis on juhtimine? 

Juhtimine ei ole ainult otsustamine ja korralduste jagamine – see on teadlik ja eesmärgipärane tegevus, mille kaudu luuakse tähendus, suund ja tulemuslikkus. Juhtimine on võime mõjutada inimesi, protsesse ja kultuuri nii, et organisatsioon liigub soovitud suunas. Hea juhtimine ühendab strateegilise mõtlemise, selge sihi seadmise, toimivad protsessid ning oskuse motiveerida ja kaasata inimesi. See tähendab ka vastutuse võtmist – mitte ainult tulemuste, vaid ka töötajate arengu, heaolu ja koostöökultuuri eest. Juhtimine ja suhted meeskonnas on lahutamatult seotud – juht, kes loob usaldust, selgust ja eeskuju, paneb inimesed panustama rohkem, kui neilt oodatakse. Juhtimine on ka pidev õppimise ja kohanemise protsess – koolitusel omandatud teadmised ja tööriistad aitavad juhil selles rollis kindlamalt, teadlikumalt ja mõjusamalt tegutseda.  

Mis on meeskonna juhtimise eesmärk? 

Juhtimiskoolitus keskendub sellele, mis on meeskonna juhtimise sisuline tähendus ja mõju. Juhi roll on täita kolm põhifunktsiooni: strateegiline juhtimine, protsesside juhtimine ning inimeste juhtimine. Et neid funktsioone edukalt täita, tuleb juhil luua ja hoida visioone, suunata motivatsiooni ja tulemusi, arendada suhteid ja meeskonnas toimivat koostööd. Kuigi protsessid ja strateegiad on olulised, on kõige olulisemad ikkagi inimesed, kes tulemused ellu viivad. Järgnevalt kirjeldame strateegilise, inimeste ja protsesside juhtimise olemust. 

Strateegiline juhtimine  

Strateegiline juhtimine tähendab suuna seadmist ja suure pildi hoidmist. Juhi ülesanne on selgelt määratleda organisatsiooni eesmärgid ja neid saavutada. See hõlmab visiooni loomist, prioriteetide seadmist ja pikaajaliste otsuste tegemist, mis loovad väärtust nii organisatsioonile kui meeskonnale. Tugev strateegiline juhtimine tagab, et iga tegevus toetab tervikpilti. 

Inimeste juhtimine 

Inimeste juhtimise oskus on juhi võime luua meeskonnas usaldust, inspireerida ja motiveerida. See tähendab kuulamist, mõistmist, selge suhtluse hoidmist ja arenguvõimaluste pakkumist. Juht ei juhi mitte lihtsalt töötajaid, vaid inimesi – igaüks oma ootuste, tugevuste ja vajadustega. Tulemuslik juhtimine sünnib siis, kui inimesed tunnevad end väärtustatuna, saavad kasvada ja võtta vastutust. 

Protsesside juhtimine 

Protsesside juhtimine keskendub sellele, kuidas töö toimib – kuidas saavutatakse tulemusi süsteemselt, tõhusalt ja kvaliteetselt. Juht vastutab toimivate struktuuride ja rutiinide eest, mille abil inimesed saavad oma rolli hästi täita. Hea protsessijuhtimine vähendab segadust, aitab vältida mikromanageerimist ning toetab nii meeskonna tulemuslikkust kui ka koostööd. 

See koolitus toetab juhtide arengut, et nad suudaksid paremini mõista, mis on toimiv juhtimine ja milliseid oskusi vajavad nad uues rollis. 

Juht ja tema isiklik arenguteekond 

Iga juhtimistasandil töötav inimene seisab silmitsi küsimusega: kuidas mina inimesena mõjutan oma meeskonda ja organisatsiooni? Tõhus juhtimine algab enesejuhtimisest – enda tugevuste ja piirangute mõistmisest, sihikindlast arengust ning järjepidevast refleksioonist. Just juhtimiskoolitus aitab juhil peatuda, hinnata enda mõjusid ning kujundada teadlikult oma juhtimisstiili. Juht ei ole kunagi valmis – arenguteekond on pidev protsess, kus iga kogemus annab võimaluse kasvada. Juhtimiskoolitus annab teadmised ja tööriistad, mis aitavad juhil ehitada kindlamat enesetunnetust, teha teadlikumaid otsuseid ja kasvatada oma mõju meeskonnas ning organisatsioonis tervikuna. See on investeering iseendasse – oma mõjusse, oma väärtustesse ja oma juhtimiskäekirja kujundamisse. 

Emotsionaalne intelligentsus – juhi vaikne mõjujõud 

Tänane juht ei saa olla üksnes ülesannete jagaja või tulemuste küsija – ta peab olema eeskuju, kes mõistab inimesi, suudab reguleerida oma tundeid ning olla usaldusväärne ka keerulistes olukordades. Emotsionaalne intelligentsus tähendab oskust märgata nii enda kui ka teiste emotsioone ning suunata neid konstruktiivselt. Juhi eneseregulatsioon, rahu säilitamine pingelistes olukordades ja teadlik empaatiline kuulamine loovad aluse usaldusele. Just usaldus on see, mis lubab meeskonnas katsetada, eksida ja õppida, ilma hirmuta. 

Kuidas juhtida konflikte emotsionaalselt intelligentselt? Läbi selguse, kohalolu ja turvalise ruumi loomise, kus inimesed tunnevad end kuulduna. Emotsionaalselt intelligentne juht on ka see, kellel on julgust öelda ebamugavaid tõdesid viisil, mis toetab koostööd. Tema käitumine on kooskõlas tema väärtustega – ja see mõjub. 

EAS uuringu kohaselt rakendavad Eesti avaliku sektori juhid lausa 46% juhtimisalast coachingut oma igapäevatöös. Juhtimiskvaliteedi peamised edutegureid on töötajate kaasamine, vähene mikromanageerimine, juhi kõrge eneseteadlikkus, kompetentsid ja oskused, mis toetavad juhte igapäeva juhtimistegevustes.

Gallupi 2023 aasta uuringu kohaselt on Eestis tööle pühendunuid vaid 25% töötajatest ning 34% töötajatest mõtleb igapäevaselt uue töökoha leidmisele.

Edukaks inimeste juhtimiseks ei toimi enam direktiivne ja kontrolliv juhtimine. Juhtidel tuleb olla paindlikud ja kohandada enda käitumist eelkõige inimkeskseks juhtimiseks. Enam ei eksisteeri töötajad juhi jaoks, vaid juhid töötajate jaoks. Trendid näitavad, et üha rohkem organisatsioone rakendab ja arendab inimkeskseid, coachivaid ja väärtuspõhiseid juhtimispõhimõtteid ning kaasavat juhtimiskultuuri.

Juht kui muutuste teerajaja

Muudatused on tänase töökeskkonna osa – olgu tegemist uue struktuuri, strateegia või tööviisi juurutamisega, vajab iga muutus selget eestvedamist. Juhtimiskoolitus aitab juhil mõista, mis tegelikult takistab muutuste elluviimist ning kuidas olla muutuste protsessis nii suunaja kui ka toetaja. Inimesed ei pruugi peljata muutust ennast, vaid segadust ja ebaselgust selle ümber. Juht, kes suudab sõnastada selged eesmärgid, hoida avatud suhtlust ning luua ruumi emotsioonide väljendamiseks, viib muutusi ellu tulemuslikumalt. Juhi roll ei ole ainult otsustada mida muuta, vaid selgitada miks see on oluline ning kuidas seda koos meeskonnaga ellu viia. Ka vastupanu on juhtimisinfo – oluline tagasiside, mille kaudu on võimalik paremini mõista oma inimesi. Edukas juht suudab siduda visiooni, inimeste tähendustaju ja praktilised sammud üheks arusaadavaks arenguteeks, mille eestvedajaks ta ise on.

Juhtide kõrge eneseteadlikkus tõstab juhtimiskvaliteeti

Juhtidelt eeldatakse imevõimeid ja vastuseid kõikidele küsimustele, on juhid ikkagi inimesed: oma loomupäraste isikuomaduste, tugevuste, emotsionaalse intelligentsuse, kogemuste ja teadmiste pagasiga. Suure töökoormuse, kaasnevate pingete ning vastutusega on ka parimatel juhtidel teinekord keeruline ennast juhtida, hoida kinni rutiinist ja protsessidest ning rakendada parimaid võtteid inimeste juhtimisel. Kui organisatsioonis puudub toetav väärtusruum või usaldus juhtide suhtes, järjepidevad protsessid, on väga keeruline luua tulemuslikkust kogu organisatsioonis.

Peamised dilemmad ja küsimused, mida juhid esitavad:

Millised on parimad praktikad ja juhtimispõhimõtteid inimeste juhtimiseks?
Kuidas teha nii, et meie väärtused ei oleks pelgalt sõnad organisatsiooni seinal?
Kuidas kujundada motiveerivat keskkonda ja toetavat tagasiside kultuuri?
Milliseid tehnikaid ja metoodikaid kasutada inimeste võimestamiseks, tiimi arendamiseks ja tulemuslikkuse tõstmiseks?
Kuidas juhina vastata omaniku, partnerite, klientide ja meeskonna ootustele?
Kuidas tõstame juhtimisvõimekust?
  • Analüüsime juhtide oskusi, käitumisviise ja tegevusi: mis on hästi ja mis vajab muutmist
  • Selgitame välja, milliseid oskuseid on vaja õppida, käitumise- ja tegevuse mustreid muuta ja arendada
  • Seame arengueesmärgid, me lahendame läheme ja mis siis on, kui tulemus on saavutatud
  • Loome arengu ja tegevuskava
  • Viime ellu arenguteekonna, vajadusel kohandame ja täiendame seda
  • Teeme ühiselt kokkuvõtte kogemusest ja tähistame võite

Kellele on mõeldud juhtimiskoolitus?

  • Kõigile juhtidele, kes on valmis panustama oma arengusse – olgu ta juba juhatuse liige, uue tiimi eestvedaja või kogenud juht, kes tahab oma mõju suurendada. See koolitus on mõeldud ka neile, kes soovivad luua rohkem koostööd, paremat motivatsiooni ja selgemaid eesmärke. 

Millised on juhtimiskoolituse võimalikud fookusteemad?

  • Inimkeskse, coachiva ja väärtuspõhise juhtimise kultuuri kujundamine ja juurutamine organisatsioonis 
  • Juhtide juhtimisvõimekuse ja kvaliteeti tõstmine organisatsioonis 
  • Organisatsiooni väärtusruumi loomine, muutmine ja kujundamine 
  • Organisatsiooni tulemuslikkuse tõstmine ja efektiivne eesmärkide seadmine 
  • Motiveeriva ja edasiviiva tagasisidekultuuri loomine, arendamine ja juurutamine 
  • Loome selguse ja arusaama, mida tegelikult on vaja muuta ja arendada 
  • Juurutatud tõhusamad töövõtted ja protsessid meeskonna juhtimiseks ja eestvedamiseks 
  • Positiivsem sisekliima ja suurenenud rahulolu juhtidega 
  • Tõhusam koostöö 
  • Suurem pühendumine ja kasvanud tahe vastutust võtta 
  • Praktilised meetodid ja tehnikad igapäevatööks 
  • Järjepidev protsess, mis toetab arendustegevust elluviimist 
  • Neutraalne arengupartner toob esile pimenurgad, mis endale jäävad märkamatuks 
  • Juhid osalevad aktiivselt kõikides eesmärkide saavutamiseks loodud protsessides ning on teadlikud, et reaalseid tulemusi teevad juhid ja meeskonnad ühiselt väljaspool kohtumisi arengupartneriga 

Milline on juhtimiskoolituse kasutegur?

  • Loome selguse ja arusaama, mida tegelikult on vaja muuta ja arendada
  • Juurutatud tõhusamad töövõtted ja protsessid inimeste juhtimiseks ja eestvedamiseks
  • Positiivsem sisekliima ja suurenenud rahulolu juhtidega
  • Tõhusam koostöö
  • Suurem pühendumine ja kasvanud tahe vastutust võtta
  • Praktilised meetodid ja tehnikad igapäevatööks
  • Järjepidev protsess, mis toetab arendustegevust elluviimist
  • Neutraalne arengupartner toob esile pimenurgad, mis endale jäävad märkamatuks

Ajaraam ja tingimused

  • Tasuta eelkohtumine täpsema vajaduse, eesmärgi kaardistamiseks, tutvumiseks ning koostöö põhimõtete selgitamiseks
  • Koostöö kestvus, ajaraam ja hind sõltuvad mahust, eesmärgist ja vajadusest
  • Juhid osalevad aktiivselt kõikides eesmärkide saavutamiseks loodud protsessides ning on teadlikud, et reaalseid tulemusi teevad juhid ja meeskonnad ühiselt väljaspool kohtumisi arengupartneriga

Uuri lisaks ka järgmiste juhtide arendamise võimaluste kohta:

Juhtimis-coaching – olen sulle vestluspartneriks sinu juhtimiskvaliteedi tõstmisel, arengueesmärkide ning muudatuste elluviimiseks nii enda sees kui ka ümber.

Coachiv juhtimine – see on üks võimalikest juhtimisstiilidest, mida juht saab rakendada oma töötajatega, et luua paremat koostööd ja suurendada tulemuslikkust. See sobib suurepäraselt organisatsioonidesse, kus väärtustatakse inimest ning peetakse oluliseks vaimset h

Juhtide tagasiside

Oleme tegelikkuses saanud juhtidele endale aega juurde, sest me lõpetasime ära teatud protsessid, mis tegelikkuses olid mikromanageerimise maiguga. Andes nii inimestel rohkem võimalust ise vastutada ja iseseisvalt tegutseda, hakkas töötajate poolt palju rohkem häid ideid ja kasulikke mõtteid tulema.
„Oleme küll alles poolel teel, aga ma juba tajun, kuidas meeskondades on kasvanud ühine hingamine, avatus ja paranenud ka koostöö protsessid. Meie koosolekud on nüüd tõhusamad, “kumm ei veni”, enam ei selgita mis oli, vaid keskendume, mida veel ja oleme rohkem lahendustele suunatud. Meie käitumine peegeldab meie väärtuseid.”
„Mida rohkem süvenesin eneseanalüüsi, seda rohkem sain aru, et kõik algab juhist endast. Märkasin, et kui alguses minu inimesed vaatasin altkulmu, et mida ja miks ma nüüd niimoodi käitun ja teen, siis aja möödudes harjusime uute tegevustega ning keskkond muutus palju toetavamaks.”

Võta ühendust ja kujundame sulle sobivaima arengu teekonna.