Coachiv-juhtimine-Upwise
„Inimene, kes tunneb end väärtustatuna, teeb alati rohkem, kui temalt oodatud“
A.R. Andreson

Coachiv juhtimine on juhtimisviis, kus inimesi võrdselt koheldes, väärtustades ja võimestades saavutatakse parimaid tulemusi.

Coachiv juhtimine on üks võimalikest juhtimisstiilidest, mida juht saab rakendada oma töötajatega, et luua paremat koostööd ja suurendada tulemuslikkust kogu organisatsioonis.

Coachiv juhtimine sobib suurepäraselt organisatsioonidesse, kus väärtustakse inimest, on oluline inimeste vaimne heaolu, töörõõm ja tasakaal läbi mille saavutatakse kasvu, innovatsioon ja kiiremad tulemused.

„Kiirusta aeglaselt“ on coachivas juhtimise oluline märksõna, sest juhid teavad, et ka kõige kiiremal hetkel võttes aega mõtestamiseks, peegeldamiseks ja emotsioonidega tegelemiseks säästavad juhid kokkuvõttes aega konfliktide lahendamiselt või ebaefektiivsete töövõtete tegemiselt.

Teadusuuringud toovad välja coachiva juhtimise kui kaasava juhtimise neli peamist kasutegurit: rolliselguse loomine, tööga rahulolu kasvatamine, pühendumuse kasvatamine ja töötulemuste parandamine.

Mis on coachivale juhtimisele iseloomulik?

Coachiva juhi käitumine saab alguse isiklikest hoiakutest ja mõtteviisist. Coachiv juht usub, et igas inimeses on olemas potentsiaal ning tema roll on see potentsiaal avada ning võimaldada inimestel õnnestuda. Ta tunneb siirast huvi oma inimeste vastu ega kasuta neid kui vahendeid tulemuste ära toomiseks.

Coachiv juht loob koos oma töötajatega tähenduslikke eesmärke, võimaldab igaühel võtta oma rollis vastutust, toetab inimesi muudatustega kohendamisel, loob psühholoogiliselt turvalise keskkonna ja rolliselguse kogu tiimis, on juurutanud heaks koostööks järjepidevad tiimi rutiinid ning tegevused.

Coachiva juhi kõige olulisem tööriist aktiivne suhtlemine oma inimestega olgu siis need 1:1 vestlused või regulaarsed tiimikoosolekud.

Coachiva juhi 4 fookust on tulemuslikkus, koostöö, suhete loomine ja kasvu soodustamine. Selleks rakendab ka mitmeid suurepäraseid oskusi ja tegevusi: 

Aktiivne kuulamine ja peegeldamine kui suhtlustehnikad, mis nõuavad temalt täielikku keskendumist, mõistmist, vastamist ja ka öeldu meeldejätmist. Ta kuulab selleks, et mõista, mitte genereerida enda peas lahendusi.
Tõhusate ja avatud küsimuste küsimisega toetab ta iga töötaja enda võimekust leida lahendusi, avastada uusi võimalusi, eemaldada takistusi ja suurendada nende avatust muudatustele ja tulemuslikkust eesmärkide saavutamisel.
Kohalolu tekitamine ja pausi hoidmine, kus coachiv juht ei räägi ise “eetrit” täis, vaid võimaldab töötajal oma mõtteid ritta seada ja neid ka väljendada. Nii sünnivad uued lahendused ja kasvab vastutus töötajas endas.
Inimeste usaldamine on coachiva juhi oluline võimekus, mis toetab inimest tema rollis iseseisvaks tegutsemiseks ja parimate tulemuste saavutamiseks. Usaldav juht laseb teha inimestel oma tööd ja ei sekku, ei mikromanageeri.
Kõrge empaatiavõime annab juhile võimekuse märgata inimeste erinevaid seisundeid, aktsepteerida erinevaid isiksusi, märgata erinevaid emotsioone, toetada ja julgustada inimesi tegema iseseisvaid otsuseid.
Coachiv juht keskendub inimesele kui tervikule. Inimene ei ole robot, kes saavutab ettevõtte jaoks tulemusi: ettevõte loob ka väärtust inimese jaoks. Coachiv juht on võrdne partner oma töötajatele. 

Milline on coachiv juht?

Coachiv juht on empaatiline, kõrge emotsionaalse intelligentsusega, suurepärane kuulaja ja küsimuste esitaja, hoiab hinnanguvaba ruumi, suudab pidada pausi vestluse käigus. Ta on arengule ja kasvule suunatud ning toetab inimesi uute ideede ja lahenduste leidmisel ning elluviimisel.

Coachival juhil on väga kõrge eneseteadlikkus ja teadlik enesejuhtimise võimekus. See on tema kui juhi vundament. Selleks on tal olemas endal selge siht ja visioon, miks on ta juht, mis rolli ta juhina täidab ning kuidas ta soovib juhina õnnestuda.
Coachiv juht on avatud ka ise õppima, kasvama ja arenema.

Coachiv juht julgeb ennast haavatavaks teha ja tunnistada ka oma vigu. Teadliku juhina oskab ta ennast hästi juhtide erinevates situatsioonides, sest ta mõistab oma käitumise tagamaid ning seda, kuidas ta võib mõjuda iseendale ja teistele.

Coachival juhil on ka endal mõtte- ja arengupartnerid, kes toetavad teda tema rollis, aitavad tal oma mõtteid ja küsimusi lahti mõtestada ning kasvatada tema võimekust juhina.

Coachiv juht teab vastuseid küsimustele: Miks ma olen juht? Millise jalajälje soovin endast jätta? Kuidas ma õnnestun? Mis on minu juhtimispõhimõtted? Mida ma selleks teen, et õnnestuda? Kas sinul on need vastused olemas?

Mis on coachiva juhtimise kasutegurid?

Juhi ja töötaja vaheline suhtlus paraneb - coachiv juhtimine põhineb avatud, ausal ja regulaarsel dialoogil. Juht kuulab aktiivselt, esitab suunavaid küsimusi ning aitab töötajal iseenda mõtteid selgemalt väljendada ja paremaid otsuseid teha. See loob usaldusliku ja tulemusliku suhtluskultuuri.
Suureneb nii isiklik kui ka tiimi areng - töötajatele antakse võimalus võtta rohkem vastutust, õppida oma kogemustest ja areneda iseseisvateks mõtlejateks. See omakorda tugevdab kogu meeskonna võimekust ja tulemuslikkust. 
Julgustava ja toetava keskkonna loomine -  coachiv juht aitab kujundada keskkonna, kus eksimine on osa õppimisest ning uusi ideid julgetakse katsetada. See toetab psühholoogilist turvatunnet, tõstab motivatsiooni ja soodustab innovatsiooni.
Organisatsiooniline kasu – coachiv juhtimine võib aidata vähendada personali voolavust, tugevdada organisatsioonikultuuri ning suurendada töötajate lojaalsust.
Pikaajaline mõju – cochiv juhtimine suurendab pikaajaliselt tootlikkust ja kvaliteeti, kuna töötajad töötavad suurema pühendumusega. 
Tänu coachivale juhtimisele loodud keskkonnale on tiim tulemuslikum, pühendunud ja võtab suuremat isiklikku vastutust. 

Coachiv juhtimisstiil sobib: 

- Inimeste arendamiseks ja initsiatiivi võtmiseks 
- Koosloome soodustamiseks 
- Inimkeskse kultuuri tekitamiseks 
- Tööle tähenduse loomiseks 
- Usalduse tekitamiseks 
- Konfliktide ennetamiseks ja lahendamiseks 
- Ideede genereerimiseks 
- Tulemuslikkuse juhtimiseks 
- Planeerimise ja prioritiseerimise soodustamiseks 

Mis on coachiva juhtimise proovikivideks?

Coachiva juhtimise proovikivideks on peamiselt oma võimu tasakaalustamine ja vastutuse võimaldamine. Juhtidel on keeruline usaldada ja vastutust jagada, mitte anda nõu ja olla eksperdi rollis. Kuidas usaldada ja mitte üle kontrollida?

Muutused nõuavad aega – coachiv juhtimine eeldab mõtteviisi ja käitumise muutust nii juhilt kui ka töötajatelt. Usalduse ja enesearengu kultuuri kujunemine ei toimu üleöö, vaid vajab järjepidevust ja kannatlikkust.

Müüt, et coachiv juhtimine on “ajamahukus” – üks-ühele vestlused, tagasiside andmine ja individuaalne arendamine võtavad rohkem aega kui käsu ja kontrolli stiil. Kiire töötempoga organisatsioonides võib ajasurve tekitada väljakutseid selle stiili rakendamisel. Kuidas kas direktiivne käekiri aitab rakendada inimeste maksimaalset potentsiaali? Coachiv juhtimine on justkui malemäng, sest juht mõistab, et täna investeeritud võtted, käigud koos inimestega tasuvad kindlasti ära tulevikus.

Coachiv juhtimine ei ole:

 

  • Kriisiaja juhtimine
  • Kuulamine päriselt kuulamine
  • Oma lahenduste suunas suunamine
  • Ühe tööriista kasutamine (nt GROW mudel)
  • Inimkauge juhtimine
  • Juht ise ei tunnista oma teadmatust ega vigu
  • Õpetamine, manipuleerimine, eesmärgita lobisemine
  • Töötajate nunnutamine
  • Suhte esiplaanile seadmine
  • Suunavate küsimuste küsimine

Miks on coachiv juhtimine efektiivsem võrreldes klassikalise juhtimisega?

Esitakse võimaldades töötajatel ise vastutada,  iseseisvalt lahendusi leida ja neid ellu viia, säästab juht iseendale aega strateegiliselt oluliste plaanide ja eesmärkide mõtestamiseks, seadmiseks ja nende realiseerimiseks. Kuigi tundub, et inimestele kulub coachivas juhtimises rohkem aega, siis tegelikkuses juht võidab aega efektiivseks ajajuhtimiseks ning prioriteetsete tegevuste tegemiseks.

Töötajate motivatsioon  ja enesekindlus kasvavad – coachiv juhtimine väärtustab iga töötaja individuaalsust ning panustab tema arengusse. Kui töötaja tunneb, et tema arvamus loeb ja teda usaldatakse, kasvab motivatsioon ning valmisolek vastutust võtta.

Meeskonnaliikmete oskused ja iseseisvus suurenevad – klassikaline juhtimine keskendub sageli käsuliinile, samas kui coachiv juht julgustab töötajat ise lahendusi leidma ja otsuseid tegema. See arendab kriitilist mõtlemist ja tõstab kogu meeskonna pädevust ja pühendumust.

Avatud ja usaldusliku töökeskkonna loomine – coachiv juhtimine põhineb aususel, kuulamisel ja pideval tagasisidel. Selline lähenemine aitab ehitada tugevaid suhteid, mis toetavad koostööd, loovad psühholoogilise turvatunde, vähendavad pingeid ja ennetada konflikte.

Kuidas olla coachiva juhtimisstiili juurutamisel ja rakendamisel edukas? 
Kuidas

Teeme ühiselt põhjalikku eeltööd, kaardistame tänase seisu ja juhtimiskultuuri organisatsioonis, seame väga selged eesmärgid ja ootused coachiva juhtimise õppimiseks, arendamiseks ja juurutamiseks.

Coachivat juhtimist ei juuruta organisatsioonis 1päevase koolitusega, see on 4-9kuuline arenguteekond. 1 päevane koolitus vastab hästi ootustele, kui koolituse eesmärk on edasi anda infot, suurendada arusaama ja anda ülevaadet, mis on coachiv juhtimine. 1 päevasel koolitusel saavad juhid 2-3 tööriista inimeste juhtimiseks, kuid see muuda juhtide käitumist, ei tõsta juhtimiskvaliteeti ega võimekust.

Võta ühendust!

Coachiva juhtimise juurutamiseks on võimalikud tegevused ja ajaraam:
  • Tasuta eelkohtumine täpsema vajaduse, eesmärgi kaardistamiseks, tutvumiseks ning koostöö põhimõtete selgitamiseks
  • Koolituse kestvus, ajaraam ja hind sõltuvad osalejate arvust, tellija täpsemast vajadusest ja eesmärgist
  • Osalejate oskuste ja täpsemate vajaduste kaardistus eelküsitluse toel
  • Koolituste ja treeningu läbiviimine: 3-6 koolituspäeva 6-12 kuulise arenguprogrammi käigus
  • Teeme vahekokkuvõtteid
  • Loome vastutuspartnerite grupid uute teadmiste ja oskuste kinnistamiseks
  • Praktikate rakendamine igapäevatöös
  • Kogemusest õppimiste jagamised ja juhtumite analüüsi

Kui teema pakub Sulle rohkem huvi, siis saad tellida ka minu käsiraamatu „Coachiv juhtimine“. Samuti soovitan lugeda blogi coachingu kohta.  

Juhtide ja meeskondade tagasiside
meeskonnatöö programmide kohta

„Tekkis selline kambavaimu tunne, tänu millele oli meil palju kergem seda muudatust ellu viia.”
„Me kippusime ise kaduma detailidesse, aga läbi oma küsimuste ja meetodite tõi coach pidevalt sisse meie jaoks uusi vaatenurki ning aitas hoida suurt pilti.”
„Sain aru, et tegime sääsest elevandi ja tegelikkuses saab seda nn elevanti süüa üks amps korraga. Kadus ära hirm töökoormuse ja üle töötamise ees.”

Rakendades coachivat juhtimist suurendad tiimi tulemuslikkust ja rahulolu!