Kokku tulemine on algus, kokku hoidmine on protsess, koos töötamine on edu!

Mis on meeskond?

Meeskond on ühiste eesmärkide nimel tegutsev grupp inimesi, kus on selgelt paigas rollid, vastutused, koostöösuhted ja eesmärgid. Iga edukas meeskond vajab selgust selles, kes on mille eest vastutav ning kuidas koos edasi liikuda.

Tõhusa ja tulemusliku meeskonnatöö eelduseks on toetav ja usaldustloov keskkond, soov koos eesmärgini jõuda ning hoida samal ajal ka häid suhteid. Just see loob aluse, millele tugineda ka keerulisemates olukordades – olgu tegemist tööülesannete jagamise, suhtluse või juhi rolliga.

Bruce Tuckmani teoorias on meeskonna kujunemisel 4 peamist faasi, millele on lisandunud uue käsitlusena ka 5 faas:

1. FORMING: Kujunemise faas, mida iseloomustab suurem sõltumine juhist
2. STORMING: Tormiline muutuste ja konflikti faas
3. NORMING: Reeglite ja normide kehtestamise ja üksteisest eraldumise faas
4. PERFORMING: Koostööle tuginev tegutsemine
5. MOURNING: see toimub loomupäraselt, kui meeskonna projekt lõpeb või lahkuvad mõned liikmed.

Arengutsüklid korduvad ja meeskonnad võivad minna tagasi eelmistesse faasidesse erinevatel põhjustel – see võib olla tingitud aktiivsuse langusest, uue juhi või liikme lisandumisest, uutest eesmärkidest, muudatustest organisatsiooni struktuuris või suhtlusprobleemidest.

Tahame või mitte, aga paljud meeskonnad ei toimi, sest need koosnevad inimestest, kes on unikaalsed – oma kogemuste, väärtushoiakute, hirmude, harjumuste ja tööpõhimõtetega. Koolitus aitabki juhtidel ja tiimidel paremini mõista, kuidas need erinevused ühise eesmärgi nimel tööle panna.

Igas meeskonnas on erinevad vajadused

Iga meeskond on unikaalne – nende töö, koostööviisid ja arenguetapid on erinevad. Seetõttu peab ka meeskonnakoolitus olema paindlik ja vastavalt kohandatud. Uute tiimide puhul on eesmärk sageli usalduse loomine ja meeskonnas toimiva suhtluse käivitamine, samas kui kogenud meeskond, kes on juba läbinud mitmeid projekte, vajab ehk selgust juhtimise, rollide või koostöö eesmärkide osas. Koolitusel saab käsitleda nii sisu, mis puudutab konfliktide lahendamist, kui ka meeskonnatöö arendamist keerulistes oludes.

Meie kogemus näitab, et kui koolitaja suudab koolituse sisu siduda just selle organisatsiooni ja meeskonna konkreetsete väljakutsetega, siis kõik osalejad tunnevad, et see koolitus on loodud just nende jaoks. Oluline on mõista, mille nimel töötatakse ja kuidas koostöö peaks toetama organisatsiooni suuremat pilti. Seetõttu tuleb arvestada ka juhi, osalejate ning koolituse vormi ja intensiivsusega.

Patrick Lencioni on kirjeldanud 5 erinevat põhjust, miks meeskonnad ei toimi.

USALDUSE PUUDUMINE, sest kardetakse ennast avada ning eksimusi tunnistada. Lisaks on probleemkohaks abi küsimine ning abi pakkumine ka teistele. Eeldatakse ja järeldatakse, ei küsita otse.
KONFLIKT, kuna oma arvamust ei avaldata, sest ei taheta teisi ärritada, räägitakse üksteist kohvinurgas taga või koosolekutel puuduvad konstruktiivsed vaidlused.
PÜHENDUMUS MADAL, sest on ebaselgus meeskonna eesmärkide ja prioriteetide suhtes, tähtaegadest ei peeta kinni ja asju ära ei tehta või ei suudeta otsustada, pidev asjades kahtlemine või ümber tegemine.
VASTUTUSE VÕTMINE passiivne, sest pannakse pigem liigne koormus meeskonna juhile kui ainsale distsipliini allikale, soodustatakse keskpärasust ja ei peeta kinni olulistest otsustest ja kokkulepetest.
TULEMUSLIKKUS KESINE, sest on tekkinud seisak ja võimetus kasvada, on kaotatud saavutustele orienteeritud töötajad või soodustatakse pigem inimeste keskendumist oma karjäärile ja isiklikele eesmärkidele.

Millised on meeskonna tüüpilised väljakutsed ja kuidas neid lahendada?

Paljud meeskonnad, kes osalevad meeskonnakoolitusel, seisavad silmitsi sarnaste probleemidega: madal pühendumus, juhi ülekoormatus, selgusetud eesmärgid või usalduse puudumine. Siin tulebki mängu hästi läbimõeldud koolituse sisu, kus tuuakse välja, miks probleemid tekivad ja kuidas neid koos lahendada. Kui eesmärk on suurendada läbipaistvust ja isiklikku vastutust, tuleb esmalt aru saada, mida meeskond vajab ja kuidas selle kohta infot koguda.

Olgu tegemist tagasiside jagamise arendamise, koostööreeglite täpsustamise või meeskonnas tekkinud pingete maandamisega – koolitus aitab luua ühise keele ja tegevuskava. Juht, koolitaja ja osalejad koos saavad luua keskkonna, kus on võimalik õppida, praktiseerida ja saada koheselt konstruktiivne tagasiside. Sellisel juhul pole koolitus lihtsalt ühekordne sündmus, vaid algus teadlikule ja järjepidevale arengule, mille tulemusi tunneb kogu organisatsioon.

Milline on juhi roll meeskonna koolitusel?

Iga eduka koolituse aluseks on mõistmine, miks just juhi roll on võtmetähtsusega. Sageli arvatakse, et koolitusel osalemine on midagi, mida tehakse meeskonna jaoks, aga tegelikult on eesmärk arendada nii juhtimist kui ka meeskonnatööd. Juhi aktiivne osalus näitab meeskonnale, et see protsess on oluline. Kui juht ise on valmis õppima, kuulama ja muutuma, siis loob ta keskkonna, kus ka teised julgevad oma käitumist peegeldada.

Juhtimise arendamine ei tähenda ainult strateegiat, vaid ka oskust paremini suhelda, usaldada ja läbi enda eeskuju meeskonda kaasata. Tugev koolitaja toetab juhti, et koos meeskonnaga jõuda reaalse muutuseni. Koolitus, kus eesmärk on ainult info edastamine, ei vii edasi – vaja on teadlikkust, mida muuta ja kuidas seda teha, ning tahet olla osa muutusest.

Kuidas saan meeskonda toetada?

  • Kaardistame meeskonna seisundi ja vajadused
  • Määratleme, mis on koolituse eesmärk ja kuidas tulemus välja näeb
  • Analüüsime meeskonna oskuseid, käitumisi ja tegevusi – loome selgust, mida eesmärgi saavutamiseks täpsemalt vaja teha on?
  • Loome arengu- ja tegevuskava, mis aitab meeskonnal eesmärgini jõuda
  • Arendame, treenime, õpime kogemusest ja analüüsime arengutulemusi
  • Teeme ühiselt kokkuvõtte kogemusest ja tähistame võite – see aitab tugevdada meeskonnatunnet

Kellele on mõeldud meeskonnakoolitus?

  • Juhtidele, meeskondadele ja organisatsioonidele, kes soovivad arendada tugevat ja avatud meeskonnatööd, luua paremat töökeskkonda, tugevdada suhteid ja tõsta töö tulemuslikkust. Meie koolitustel saab iga osaleja tuge ja teadmisi, kuidas juhtida meeskonda ning arendada koostööd.

Miks on meeskonnakoolitus kasulik?

  • On loodud psühholoogiliselt turvaline töökeskkond, kus koolitusel osalejad julgevad pingevabalt ja avatult ennast väljendada ja õppida
  • Tõhusam konfliktide ennetamine ja suhete hoidmine
  • Järjepidevalt arenev, õppiv ja lahenduskeskne meeskond
  • Efektiivsem ajakasutus ja juhtimise protsessid
  • Kasvab meeskonna töö- ja toimetuleku võime
  • Suurenenud kaasatus kogu meeskonnas, isikliku vastutuse võtmine ja ka selle võimaldamine
  • Läbi parema koostöö on kasvanud nii meeskonna tulemuslikkus kui ka klientide rahulolu

Millised on erinevad formaadid ja metoodikad meeskonna koostöö arendamiseks?

  • Team building
  • Klassiruumi koolitused
  • Välises keskkonnas toimuvad aktiiv koolitused (merel, lõkke ääres, seikluspargis, matkamas jne)
  • Koolitaja juhitud meeskonna coaching ja supervisioon
  • Õppimine kogemustest ja vastavalt seatud arenguplaanile

Vaata ka koolitusi

Koolituse ajaraam ja tingimused:

  • Tasuta eelkohtumine, kus kaardistame eesmärgid ja täpsema koolituse sisu
  • Koostöö kestvus, ajaraam ja hind sõltuvad mahust, eesmärgist ja vajadusest
  • Juhid osalevad ise aktiivselt kõikides meeskonnaga seonduvates protsessides ning on teadlikud, et reaalseid tulemusi teevad juhid ja meeskonnad ühiselt väljaspool kohtumisi arengupartneriga

Uuri lisaks ka järgmiste meeskondade arendamise võimaluste kohta:

Meeskonna supervisioon – grupi ja/või meeskonna supervisiooni fookuses on osalejate töö- ja toimetuleku võimekus, töö ja iseenda mõju analüüs klientidele ja tulemustele.

Meeskonna coaching – meeskonna coachingu fookuses on meeskond ja meeskonna eesmärk. Meeskonna coachi roll on luua keskkond, kus meeskonna ühises dialoogis käivitub kiirem areng, leitakse parimaid võimalusi ja vähendatakse takistusi.

„Enam ei ole meie koosolekud maha visatud aeg – need on muutunud sisukateks aruteludeks, kus kõik mõtlevad kaasa ja pakuvad lahendusi.“

Ma mõistsin, et juht ei pea jalgratast üksi leiutama, mu meeskonnas on olemas tohutu ressurss.”

„Meeskonnakoolitus vähendas möödarääkimisi ja sellega kaasnevad konflikte.”

„Arengu teekonnal vähenesid möödarääkimised ja sellega kaasnevad konfliktid.”

„Enam ei ole meie koosolekud maha visatud aeg. Nendest on saanud sisukad, kaasa haaravad arutelud, kus kõik mõtlevad kaasa ja pakuvad lahendusi.“

Ma mõistsin juhina, et mul ei ole vaja jalgratast üksi leiutada, mu meeskonnas on olemas tohutu ressurss.”