Vigadest õppimine: kas klišee või päriselt toimiv tegevus?

Eksimine on inimlik, kuid miks reageeritakse töökohtadel vigadele tihti üle ja keskendutakse hukkamõistule? Kui juht ja meeskond suudavad vigadest õppida, luuakse töökeskkond, mis soodustab innovatsiooni ja koostöövalmidust. Kas olete valmis loobuma süüdlaste otsimisest ja looma hoopis kultuuri, kus vead muutuvad väärtuslikeks õppetundideks?

Oleme vist kõik kuulnud tarkusetera, et eksimine on inimlik, aga kui paljud on vigu tehes päriselt kogenud inimlikkust ja empaatiat? Enamasti saame ülevõimendatud reaktsioonide ja pahameele osaliseks, kuuleme üldistusi, „konstruktiivset kriitikat“ ja vahel lausa süüdistusi: „Ise pidid ju kogemustega olema ja keerad nüüd sellise jama kokku?! Ma ju rääkisin sulle kolm korda, kas sulle tõesti meelde ei jää … Tänu sinule on nüüd KÕIK ikka puhta pekkis!!!“

Kuidas ja miks üldse eksimused tekivad?

  1. aastal avaldas Harward Business Review A. C. Edmonsoni artikli „Strategies for learning from Failure“, kus on toodi välja eksimuste põhjuste spekter, mis kirjeldab ära eksimuste võimalikud algpõhjused:
  • kõrvalekaldumine – inimene otsustab rikkuda ettenähtud protsessi või tava;
  • tähelepanematus – inimene kaldub tahtmatult spetsifikatsioonidest kõrvale;
  • võimete puudumine – inimesel ei ole töö tegemiseks vajalikke oskusi, tingimusi ega väljaõpet;
  • protsessi ebapiisavus – pädev inimene järgib ettenähtud, kuid vigase või mittetäieliku protsessi;
  • ülesande väljakutse – inimene seisab silmitsi ülesandega, mis on liiga keeruline, et seda iga kord usaldusväärselt täita;
  • protsessi keerukus – paljudest elementidest koosnev protsess katkeb, kui see selle käigus tehakse uutmoodi tegevusi, mis mõjuvad vastupidiselt;
  • ebakindlus – selguse puudumine tulevaste sündmuste kohta paneb inimesed tegema näiliselt mõistlikke toiminguid, mis annavad soovimatuid tulemusi;
  • hüpoteesi testimine – katse, mille eesmärk on tõestada, et idee või kujundus õnnestub;
  • uurimuslik testimine – teadmiste laiendamiseks ja võimaluse uurimiseks tehtud katse viib soovimatu tulemuseni.

Kõik ebaõnnestumised ei ole halvad!

On vigu, mida võib tõesti pidada pahatahtlikuks (teadlik kõrvalekaldumine), aga on ka vigu ja katseid, mis aitavad organisatsioonidel kasvada ja areneda ning kohaneda turutingimuste ja vajadustega vastavaks.

Kiiduväärne vs. laiduväärne

Kui selle uuringu käigus paluti juhtidelt vaadata spektrit ja hinnata, kui paljud ebaõnnestumised nende organisatsioonides on tõeliselt laiduväärsed, olid vastuseid enamasti ühekohaline arv, võib-olla 25%. Aga kui küsiti, kui paljude eksimustega reaalselt kaasneb hukkamõist, kriitika või süüdimõistmine, vastasid juhid (pärast pausi või naeru), et 7090%. Ning kui väärtused ja kokkulepped ei kajastu meie käitumises ja tegevustes, siis jäävad paljud ebaõnnestumised „peitu” ja võimalus kogemusest õppida läheb kaduma.

Miks see nii läheb? Miks me vigadest ei õpi?

Miks me ei kasuta eksimusi võimalusena areneda ja kasvada? Siin on mõned põhjused:

  1. Eksimusteta juhi müüt: Paljud juhid eeldavad, et nad peavad olema eksimatud ja seetõttu väldivad oma vigade tunnistamist.
  2. Hirm: Eksimustest rääkimine toob kaasa hirmu sattuda patuoina rolli. Värsked ja valusad kogemused varasemast kriitikast teevad vigade tunnistamise keeruliseks.
  3. Sisemised ja välised konfliktid: Kui eesmärgid, vajadused ja väärtused on omavahel vastuolus ning rollid pole selged, muutub süüdistamine ja süüdlase otsimine tavaliseks.
  4. Kinnine vs. kasvu mõtteviis: Muutustele ja õppimisele vastu seismine on levinud suhtumine: „Ärme keskendu vigadele, see raiskab aega.“
  5. Protsesside puudumine õppimiseks: Kui organisatsioonis puuduvad rutiinid, mis aitaksid vigadest õppida, jääb areng tahaplaanile.
  6. Fookus on negatiivsel: Sageli keskendutakse vigadele kui probleemidele, mitte võimalustele kogemustest õppida ja tulevikku parandada.

Kuidas muuta eksimused õppetundideks?

Eestis on juurdunud kultuur, kus kriitika on pigem normiks kui erandiks. Me ei pea vajalikuks tunnustada hästi tehtud tööd, kuid kui midagi läheb viltu, keskendutakse sellele valjult ja põhjalikult. „Töö on töö ja ega me siis üksteist nunnutama ei tulnud. Tulime tulemusi tegema.“ Selline suhtumine loob keskkonna, kus inimesed ei julge vigadest rääkida ega neist õppida. See aga pärsib nii meeskonna kui ka organisatsiooni arengut. Enamasti aga on lihtsalt vaja teadmisi, oskusi ja tegevusi, mis toetavad positiivset, usaldusväärset ja turvalist keskkonda, kus kõik julgevad, tahavad ja lausa ootavad innukalt õppimise protsesse.

Siin on 6 sammu, mis aitavad organisatsioonis luua turvalise ja õppimist soodustava keskkonna:

  1. Juht, ole ise eeskujuks! Sa oled ka inimene. Näidates oma haavatavust ja tunnistades avalikult koosolekutel, et „teate ma ka ei tea vastuseid, mõtleme koos” lood tunnetuse, et mina võin ka jagada ilma „peksa” saamata 🙂
  2. Looge õppimist soodustavad protsessid. Võtke tiimikoosolekutel 10 minutit kogemuste jagamiseks, pange kalendritesse “Õpime koos” õpiampsud. Fookuses just kogemustest õppimine, mitte vigade parandus!
  3. Positiivne keelekasutus: küsige endalt 2 küsimust: „Mis läks hästi? Mida saame tulevikus veelgi paremini teha?” Nõndaviisi keskendutakse positiivse tuleviku võimalustele, mitte negatiivse mineviku lahkamisele.
  4. Viige läbi nn turvaliselt läbikukkumise eksperimente – uuendused vajavad katsetamist. Mäletad, kui õppisid rattaga sõitma ja mitu korda kukkusid! Usu, see tohutult soodustab inimeste pühendumust ja tahet olla veelgi paremad. On ettevõtteid, kes on loonud lausa ebaõnnestumise juhendeid!
  5. Tehke kogemused nähtavaks! Infot pole kunagi liiga palju, kasutage koosolekuid, uudiskirju või sisekommunikatsiooni kanaleid lugude jutustamiseks ja erinevate kogemuste case-study’sid.
  6. Looge õpitahvel, kuhu tiimi liikmed saavad anonüümselt üles märkida oma apsakad ja nendest saadud taipamised. Koguge näited regulaarselt kokku ja inspireeruga ühiselt nendest taipamistest.

Kokkuvõtteks

Eksimused on paratamatu osa igapäevatööst, kuid need ei pea olema organisatsioonis negatiivse fookusega sündmused. Õigesti lähenedes võivad vead olla väärtuslikuks allikaks, mis aitab kaasa innovatsioonile ja töötajate arengule. Juhtidel on siin võtmeroll: nende eeskuju ja loodud rutiinsed protsessid määravad, kas eksimustest õpitakse või jäävad need kasutamata võimalusteks. Õppides vigadest loome keskkonna, kus inimesed julgevad katsetada, riskida ja kasvada – ja see on üks eduka organisatsiooni olulisi tunnuseid.

Tekst ilmus www.personaliuudised.ee 8.10.2024

Kui meeldis, siis jaga!

Kas soovid olla tõhusam, tegusam ja rahuolevam oma töös?
Siis on E-koolitus „Kuidas hoida ja tõsta oma töö- ja toimetulekuvõimet”  just Sulle!
MEGAPAKKUMINE- vaid 49 eurot (tavahind 129)
Mugavus loeb- saad tarkuseteri ilma kodust väljumata!

Vaata lähemalt

This will close in 20 seconds