Tulemusliku juhi 7 olulist oskust ja võimekust

Viimase kolme aastaga on juhtimine omandanud uue tähenduse. Varasemad oskused ja tugev protsessijuhtimine on pigem jäänud tagaplaanile ning esile on kerkinud „pehmed“ oskused juhtimises. Töötan coachina ja koolitajana väga erinevate juhtide, meeskondadega erinevatest organisatsioonidest, kuid teemad korduvad ja väljakutsed on muutunud üha sarnasemaks.

Mis on juhtide peamised väljakutsed?

Kõige rohkem on „sein ees“ töös inimestega. Tööjõupuudus, sotsiaalsete dünaamikate ja  töökeskkonna muutumine, ärevus ja ebakindlus maailmas on inimeste töövõimekust märgatavalt langetanud ning seeläbi ka muutunud suhtlemiskultuur ja ootused juhtidele ning juhtimisele.

Emma Sue Prince kirjutas juba 2013 oma raamatus „7 skills for the future“, et ettearvamatud muudatused, kompleksus, konkurents, globaliseerumine, muudatustega kaasnev meeletu kiirus ja informatsiooni üleküllus mõjutavad meie võimekust olla tulemuslikud, tasakaalus ning õnnelikud.

Ebakindlas majanduskeskkonnas on üleskerkinud uued oskused ja võimekused, mida juhid vajavad selleks, et ellujäämisrežiimilt üle minna edasiviivasse ja kasvule keskendumisele. Tehisintellekt, pilverobootika, automatiseerimine- tehnoloogia areneb ülivõimsalt ning kui sellega mitte kaasas käia ja hoida vanast kinni, siis ollakse hukule määratus garanteeritud.

Nordic Business Forum viis 2023 aasta läbi uuringu juhtide seas, et saada teada millised on olulised juhi oskused ja võimekused tänapäeva juhtimises. Mida turg, inimesed ja organisatsioonid siis juhtidelt ootavad? Mis on juhtide ja juhtimise kriitilised edutegurid ja omadused?

1.     Juhi kui liidri mõju ja eestvedav juhtimine 

Kuidas juht suudab mõjutada ja suunata oma meeskonda? Juhi kõrge eneseteadlikkus ning võimekus navigeerida organisatsiooni muudatuste tuules tõstab meeskonna silmis juhi suhtes usaldust, meeskonna kaasatust ja pühendumist. Juhi selged sõnumid, kokkulepped ja usk eesmärki, juhi enda efektiivsus, läbimõeldud ja tõhus juhtimissüsteem (eesmärgistatud koosolekud, vestlused, kokkulepetest kinnipidamine jne)  tõstavad meeskonna produktiivsust ja ühtekuuluvustunnet, hoiab töötajate vaimset tervist ning omab positiivset mõju meeskondade funktsionaalsusele.

2.     Juhi kohanemisvõime ja selle võimestamine ka meeskonnas

Kui oleme hea vastupidavuse ja kohanemisvõimekusega (ingl. resiliance), oleme võimelised reageerime igale muutusele kerguse ja rahulikkusega! Inimeses on loomulik vastupanu muutustele (sisemine “ei”, kui soovite), mida peame õppima alistama – see tähendab, et oleme paremad ja okei tegema vigu, jõudma oma venitustsooni, kus me kasvame ja õpime ning järjepidevalt avama end uusi kogemusi, kus oleme nii loominguliselt, vaimselt kui ka füüsiliselt koormatud.

3.      Kasvule suunatud mõtteviis ja prokatiivsus

Kasvule suunatud mõtteviis võimaldab juhtidel juhtimises paremini väljakutsetega hakkama saada. Sellise mõtteviisi kultiveerimine oma meeskondades ja organisatsioonides aitab ebaõnnestumised muuta kiirelt arengu ja võimaluste kohaks ning takistusi nähakse pigem põneva väljakutsena, kui demoviteeriva ebaõnnestumisena.

Kinnine mõtteviis: väljakutsete vältimine, kergekäeline loobumine, nähakse takistusi, kriitika mitte talumine, pidev ohu tajumine teiste poolt.

Kasvule suunatud mõtteviis: avatud väljakutsetele, takistustes nähakse võimalusi, pingutus on vajalik, õpib kriitikast ja on avatud sellele, on teiste edust inspireeritud.

Soovitan siinkohal lugeda Carol S. Dwerk „Mõtteviis“ raamatut, kus saab ideid mõtteviiside muutmisest edu saavutamise toetamiseks.
Proaktiivne olemine tähendab pidevalt edasi liikumist. Väidetavalt on meist lausa 98% loomupärased asjade edasilükkajad, seega ainuke viis kuidas olla proaktiivne- on teha iga päev 1 samm rohkem, kui planeerisite.

4.     Juhi empaatia

Oskus keskenduda ja märgata/tähele panna. Empaatia seisneb kuulamises ja kohal olemises. Kui suudaksime oma empaatiat rakendada igapäevaselt suureneks meie mõistmine, produktiivsus ja tegutsemiskiirus. Empaatia on arendava ja eestvedava juhi peamine tööriist.

5.     Intgrity- autentsus

Kas oled truu oma väärtushoiakutele? Kas teed seda, mida plaanisid või lubasid? Kas võtad vastutust oma tegutse ja sõnade eest? Autentsus seisneb iseloomus ja oma väärtustel tegutsemises. See seisneb eneseteadlikkuses, oma mõju märkamises ja selle kõige paremas mõttes rakendamises. Autentne juht julgeb ka tunnistada oma eksimusi ja olla inimene, ta võtab avasüli vastu kriitikat ning teeb vajadusel muudatusi oma töös.

6.     Optimism ja lahenduskesksus

See seisneb vähem positiives mõtlemises ja palju rohkem positiivses tegutsemises. Alates sellest, et oskame leida põhjuseid ja väljendada tänulikkust. Igapäev on sadu viise, kuidas oma õnne taset tõsta- olgu siis väike jalutuskäik, kui oma hobidega tegelemiseni välja. Erinevad uuringud on näidanud, et optimismil on tugev seos proaktiivsuse ja vastupidavusega. Uudishimu uute võimaluste ja lahenduste järele on nakkav. Pidevalt ka ise õppides ja ennast arendades olete eeskujuks oma meeskonnale.  7.

7. Kriitiline mõtlemine

See tähendab vähem oma tegude õigustamist ja informatsiooni väärtuslikkuse aktsepteerimist, rohkem uudishimu ja harjumust esitada palju rohkem küsimusi.

Kuidas siis olla tulemuslik juht ja eestvedada organisatsiooni tulemuste suunas?

  • Hoidke selgeid sõnumid ja eesmärke! Isegi kui asjad ei ole selged, olge ausad ja nii öelgegi, see tekitab suuremat usaldust kui eesmärkidega „udutamine“.
  • Julgustada töötajaid võimaluste märkamises ka kõige keerulisemas olukorras. Edasiviiv ja motiveeriv tagasiside ja võimalustele keskendumine (on nagu on, aga kuidas edasi?) annab võimaluse avastamiseks ning edasiliikumiseks.
  • Kogemusest õppimine- võtke aega selleks, et päriselt saada üle ebameeldivast tundest, mis kaasnes ebaõnnestumisega. Looge seoseid ja märgake võimalusi selles. Kui julgeme eksida ning loome ruumi vigadest õppimiseks, siis sellega anname võimaluse uute ideede kasvulavaks ja innovatsiooniks.
  • Toetage mitmekesisust (diversity) ja väärtustage erisusi! Selline juht ei seisa status quo eest, vaid ümbritseb end teistmoodi mõtlevate, erinevate kompetentside ja teadmistega inimesi ja küsivad neilt arvamust!
  • Investeerige oskuste täiendamisse ja ümberõppesse, see aitab kohanemisevõimekuse kasvu organisatsioonis. Investeerige targalt! Koolitused, arendamineprogrammid, coaching, mentorlus, supervisioon- kõik arendamist ning õppimist toetavad süsteemid ja protsessid on viis, kuidas suurendada organisatsioonis kasvu, innovatsiooni ja kohanemist muudatustega.
  • Jälgige iseenda kui juhi mõjusust, võtke aega iseendale tagasiside saamiseks, eneseanalüüsiks ning arendamiseks! Ka kõige edukam tippsportlane teeb pidevalt trenni! Ka juhi vaimne juhtimistreening vajab regulaarselt ajaleidmist, sest see tõstab juhi eneseteadlikkust, annab võimaluse olla autentne ja töö iseendaga aitab suurendada usaldust juhi suhtes.

Artikli mõtted baseeruvad Nordic Business Forumi uuringul.

Väga paljud mainitud oskused ja võimekused on coachiva juhtimise tööriistakastis. Selle kohta lähemalt saad lugeda minu väga praktilisest juhtide käsiraamatust (kaasautor Aili Nurmeots) “Kuidas olla juht, keda inimesed päriselt vajavad?” Coachiva juhtimise kompass ehk inimkeskne juhtimisviis, mis viib tulemuslikkuse ja rahulolu organisatsioonis uuele tasemele.

Kui soovid neid oskusi ja võimekusi iseendas või oma meeskonnas arendada ja võimestada, võta ühendust jaanika.rannula@upwise.ee. Kujundame just teie vajadustest lähtuva arenguteekonna. 

Kui meeldis, siis jaga!

Kas soovid olla tõhusam, tegusam ja rahuolevam oma töös?
Siis on E-koolitus „Kuidas hoida ja tõsta oma töö- ja toimetulekuvõimet”  just Sulle!
MEGAPAKKUMINE- vaid 49 eurot (tavahind 129)
Mugavus loeb- saad tarkuseteri ilma kodust väljumata!

Vaata lähemalt

This will close in 20 seconds